του π. Νικ. Φαναριώτη - Εφημ. Ι.Ν. Οσ. Λουκά Πατρών για την 15-5-2011
Έτσι δε εν τοις Ιεροσολύμοις επί τη προβατική, κολυμβήθρα
η επιλεγομένη εβρα΄ι΄στί Βηθεσδά, πέντε στοάς έχουσα .
Η Βηθεσδά είναι έργο του σοφού Σολομώντος ,σαν συμπλήρωμα του ναού. Β Παρ.-Χρονικ. Δ2,5.6. Κολυμβήθρα θα πει μεγάλη τεχνητή λίμνη σε τύπον πισίνας με πέντε θολωτά υπόστεγα. Προβατική λέγεται από την τοποθεσία πλησίον της προβατικής πύλης όπου οδηγούντο τα πρόβατα προς θυσία και ελούοντο για να είναι καθαρά την ώρα της θυσίας. Φυσικά μετά την τρίτη ανοικοδόμηση του ναού επί Ηρώδου του Μεγάλου πήρε την μορφήν που περιγράφει το Ευαγγέλιο χίλια χρόνια αργότερα. Εν ταύταις κατέκειτο πλήθος πολύ των ασθενούντων, τυφλών, χωλών ξηρών, εκδεχομένων την του ύδατος κίνησιν. Ιω.ε3. Διότι από καιρού εις καιρόν κατέβαινε άγγελος και ετάραττε το ύδωρ. Ο ουν πρώτος εμβάς μετά την ταραχή του ύδατος υγιής εγίνετο ώ δήποτε κατείχετο νοσήματι. Ιω.ε,4.
Τώρα εντοπίζει το θέμα ως εξής :Ήταν εκεί ένας άνθρωπος 38 έτη έχων εν τη ασθένεια αυτού. Τούτον ιδών ο Ιησούς κατακείμενον και γνούς ότι πολύν χρόνον έχει λέγει αυτώ: θέλεις υγιής γενέσθαι; Το θαύμα είναι γνωστό και σε πρώτη φάση ολοκληρώθηκε με την προσταγή, που δείχνει την δύναμη της θεότητος του Ιησού Άρον τον κράβαττον σου και περιπάτει. Υπάρχει όμως και δεύτερη φάση πολύ σπουδαιότερη που θα την επισημάνω με δύο ερωτήματα:
1ον.Γιατί πήγε σε αυτόν ο Χριστός και όχι σε κάποιον άλλον, από το πλήθος των ασθενούντων; Γιατί πρώτον ήταν ο αρχαιότερος και ο Χριστός το μέτρησε (γνούς ότι πολύν ήδη χρόνο έχει. 38 έτη). και δεύτερον γιατί δεν είχε κανένα στον κόσμο. Των μεν ευτυχούντων πάντες άνθρωποι φίλοι ,των δε δυστυχούντων ουδ΄ αυτός ο γενήτωρ .Αλλά όποιος δεν έχει κανένα στον κόσμο έχει τον Χριστό (αν θέλει) και εδώ είναι το κλειδί :
2ον .Γιατί τον ρώτησε αν θέλει να γίνει υγιής; Θέλεις υγιής γενέσθαι ; Γιατί, όσον και αν φαίνεται αυτό παράξενο ,πολλοί δεν θέλουν . Γιατί αλλιώς θεωρεί ο Χριστός την υγεία και αλλιώς ο χωρίς Χριστόν άνθρωπος. ΠΡΔ οι δυο τυφλοί ζητιάνοι και το λείψανο του αγίου Ιλαρίωνος Αυτή ή ερώτηση που ξενίζει, όχι όμως τον παραλυτικόν ,.ειναι συμβολική.
Έχει διοικουμενικό διαχρονικό χαρακτήρα. Χρησιμοποιεί σαν σύμβολο τον παραλυτικό, για να απευθυνθεί σε όλους τους παραλυτικούς όλων των εποχών που καλούνται να πάρουν θέση ,αν θέλουν να γίνουν υγιείς ((να γίνουν καλά)), σαν έθνη, σαν κοινωνικές ομάδες, σαν οικογένειες ,σαν άτομα. Σήμερα δεν γίνονται ΣΥΧΝΑ θαύματα. Υπήρξαν όμως εποχές στη ζωή των εκκλησιών, που τα θαύματα ήταν τόσο συχνά όπως τα φυσικά φαινόμενα. Η αιτία κρύβεται σε αυτήν την ερώτηση ((θέλεις υγιής γενέσθαι;)) και το νόημα που κρύβει μέσα της είναι ότι αλλιώς φαντάζεται την υγεία ο πεσμένος άνθρωπος, και αλλιώς την εννοεί ο Χριστός για το καλό μας .
ΠΡΔ .θέλω να ζητήσω μια χάρη ,μια εξυπηρέτηση ,ένα δάνειο…από κάποιον γνωστό μου πρέπει να λάβω υπόψη μου και το δικό του θέλω γιατί αυτός πληρώνει… Αν θέλεις κάτι σε προσωπική σχέση, (γάμο, εμπόριο, εταιρία, φιλία…) τότε πρέπει να λάβεις υπόψη σου και το θέλω του άλλου μέρους διαφορετικά το πιθανότερο αποτέλεσμα είναι η αποτυχία .
3ον .Το χριστιανικό θέλω ιδιαίτερα, όταν θέλεις κάτι από τον Χριστό, πρέπει να λάβεις υπόψη σου και το θέλω του Χριστού. Ο Χριστός δεν είναι ένα άβουλο ον με πελώριες υπερφυσικές δυνάμεις που μπορούμε να τις χρησιμοποιούμε με τον ((τρόπο)) μας και να μας δώσει ότι θέλουμε .Έχει και Αυτός θέληση σε κάθε περίπτωση. Γι αυτό όταν θέλω μια χάρη μια θεραπεία, ένα θαύμα, οτιδήποτε από τον Χριστό, πρέπει εκείνη τη στιγμή να λάβω υπ΄ όψη μου και το θέλω του Χριστού, δηλ. τι θέλει ο Χριστός για εμένα. Τους όρους του παιχνιδιού δεν τους βάζουμε εμείς, αλλά ο Χριστός. Αυτός θεραπεύει ,Αυτός βάζει τους όρους της θεραπείας ,ή του θαύματος, ώστε να μην είναι το αποτέλεσμα της θεραπείας , ή αμαρτία ή καταστροφή.
Πρδ. Θέλω να μου δώσει την υγειά μου, την οικονομική ευεξία μου σύμφωνοι . Τι θέλει όμως ο Χριστός για εμένα; και παρόλο που του λέμε στην αίτηση μας γενηθήτω το θέλημα σου, στην πραγματικότητα θέλουμε να γίνει το δικό μας θέλημα, που συχνά είναι αντίθετο από το θέλημα του Χριστού είναι όμως έτσι; τα καλά και συμφέροντα ταις ψυχαίς ημών Παράσχου Κύριε. Ψέματα κάνουμε ότι πιο ασύμφορο για την ψυχή μας μόλις βγούμε από τον ναό.
Ο σημερινός παραλυτικός δεν ήταν τελείως παράλυτος ,αφού μπορούσε να πηγαίνει μέχρι την λίμνη όταν ετάραττε ο Άγγελος το ύδωρ αλλά πάντοτε με καθυστέρηση. Κύριε άνθρωπο ουκ έχω ,ίνα όταν ταραχθεί το ύδωρ, βάλει με εις την κολυμβήθραν ενώ δε έρχομαι εγώ, άλλος προ εμού καταβαίνει . Το ίδιο συμβαίνει με όλη την ανθρωπότητα διαχρονικά .Ενώ δεν είναι τελείως παραλυτική. Ενώ ανακαλύπτει, προοδεύει ,κατακτά το διάστημα ,τα βάθη του κυττάρου ,στην γενετική…ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΓΙΗΣ. Δεν έχει την υγεία για τι δεν θέλει την υγεία.
Και τούτο γιατί δεν θέλει να συντονίσει το θέλω της με το θέλω του δημιουργού της .((Θέλεις υγιής γενέσθαι ;)) Άπαντα αρνητικά ((έχε με παρητημένον)). Και μένει άρρωστη ,ανίατη, δυστυχισμένη, βασανισμένη, κρεουργημένη (τροχαία, πυραύλους, καμικάζι, μεταλλαγμένα…). Και για να το πούμε χωριάτικα ,δεν θέλει να καταλάβει ότι είναι ο γά΄ι΄δαρος και νομίζει ότι είναι ο γα΄ι΄δουριάρης .
Υπάρχουν στο θαύμα αυτό (όπως και σε κάθε θαύμα) δυο θέλω ,το θέλω του Χριστού και το θέλω του πιστού .Για τον Χριστό το ευκολότερο πράγμα είναι να κάνει θαύματα και δια των άγιων του. Για να γίνει όμως το θαύμα δεν φθάνει να θέλει ο Χριστός πρέπει να θέλει και ο πιστός . Και τα δυο θέλω πρέπει να συντονιστούν και αυτό δεν συμβαίνει πάντοτε ..Αυτή την έννοια έχει η ερώτηση :
.((Θέλεις υγιής γενέσθαι ;)) Δηλ. θέλεις να συντονιστούμε; Και μέχρι στιγμής φαίνεται ότι ή ανθρωπότης δεν θέλει να συντονιστεί .
ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΑΝ ΔΕΝ ΜΕΤΑΝΟΗΣΕΙ, ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΕΤΣΙ ΜΕΧΡΙ ΣΥΝΤΕΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ.
(( λαγός την φτέρη έτριβε κακό του κεφαλιού του )).
** ΑΜΗΝ **
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου