του π. Νικ. Φαναριώτη - Εφημ. Ι.Ν. Οσίου Λουκά Πατρών για την 4-12-11
« ην διδάσκων εν μια των συναγωγών εν τοις σάββασιν »
Η συναγωγή
Το σκηνικό εκτυλίσσεται σε μια συναγωγή των Εβραίων το Σάββατο.
Η δύναμις των Εβραίων διαχρονικά οφείλεται στην θρησκευτική ζωή τους και το κέντρον ήταν και είναι η συναγωγή. Απαγορευόταν κάθε εργασία, κάθε οδοιπορία, κάθε μετακίνηση πέραν των 6 σταδίων (1392 m.) από της συναγωγής. Κάθε πόλις και χωρίον είχε την συναγωγή του (Ενώ ο ναός ήταν ένας)
Και κέντρο της Συναγωγής , ο Λόγος του Θεού.
Αι συναγωγαί ελειτούργουν συνήθως τα Σάββατα και τας εορτάς. Το κυριώτερον στοιχείον της συναγωγικής λειτουργίας ήτο η ανάγνωσις και η ερμηνεία της Αγίας Γραφής και μάλιστα του Νόμου. ΠΥΡΣΟΣ Τ.ΚΒ.σ.542
Σε κάθε συναγωγή υπήρχαν τα εξής :
1ον Η Τα΄ι΄βά = κιβώτιο, ένθα εφυλάσοντο αι μεμβράναι , αι ιεραί βίβλοι.
Δηλαδή τα βιβλία το καθένα από τα οποία ήταν από δέρμα η πάπυρο τυλιγμένο γύρω από ένα κοντάρι σε μορφή κυλίνδρου .
2ον στο μέσον το βήμα, ένθα ανεγινώσκοντο ή εξηγούντο αι ιεραί βίβλοι.
3ον καθίσματα εξ ων τα πρώτα ελέγοντο Πρωτοκαθεδρίαι.
4ον λαμπάδες ,σάλπιγγες κλπ.
ΑΡΑ δεν ήταν και δεν είναι Ναός (πού έχει πρόθεση, θυμιάματα, Θυσιαστήριο), αλλά ήταν αίθουσα διδασκαλίας του Λ.Τ.Θ. άρα κεντρική θέση μετά τον Αρχισυνάγωγο , έχει ο διδάσκων.
Ο δ ι δ ά σ κ ω ν
Την διαδικασία στην συναγωγή μας την περιγράφει ο Λουκάς .
και εισήλθε κατά το ειωθός αυτώ εν τη ημέρα των Σαββάτων εις την συναγωγή και ανέστη αναγνώναι και επεδόθη αυτώ βιβλίον Ησαϊου του προφήτου : Πνεύμα Κυρίου επ, εμε ,ου είνεκεν έχρισε με, ευαγγελίσασθαι πτωχοίς απέσταλκε με, ιάσασθαι τους συντετριμμένους την καρδίαν, κηρύξαι αιχμαλώτοις άφεσιν και τυφλοίς αναάβλεψιν,αποστείλαι τεθραυσμένους εν αφέσει, κηρύξαι ενιαυτόν Κυρίου δεκτόν. ΛΚ.δ.16-19
Και εδώ είναι το πρώτο μήνυμα :Το κέντρο του κόσμου είναι Χριστός . Γύρω από Αυτόν κινούνται τα πάντα είτε κεντρομόλα εις την ζωήν είτε φυγόκεντρα εις θάνατον .
ΔΗΛΑΔΗ
Οτιδήποτε και αν συζητεί ο άνθρωπος, οτιδήποτε καλό λέει ο άνθρωπος η και πράττει ο άνθρωπος. Για τον Χριστό αν δεν μάθει και με τον Χριστό αν δεν γνωρισθεί, και τον Χριστό αν δεν ακούσει καλυτέρα να μην είχε γεννηθεί .
Η συγκύπτουσα
Μέσα στην συναγωγή ήταν και μια συγκύπτουσα . Ο Λουκάς σαν γιατρός έκαμε την διάγνωσιν: ((ην πνεύμα έχουσα ασθενείας, έτη δέκα και οκτώ, και ην συγκύπτουσα και μη δυναμένη ανακύψαι εις το παντελές)).
Εδώ συναντήθηκε η αγάπη μέχρις έρωτος του Λόγου του Θεού , με την βαριά ασθένεια (δαιμονικής προελεύσεως) της γυναικός.
και ο Χριστός, που άλλοτε ζητούσε πίστη,… ταπείνωση .άλλοτε…υπομονή και επιμονή , εδώ δεν ζήτησε τίποτε γιατί τα βρήκε όλα.
ΚΑΙ ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΗΝΥΜΑ :
ο Λόγος του Θεού έχει θεραπευτικά αποτελέσματα, όχι μόνο στην ψυχή αλλά και στο σώμα και μάλιστα χωρίς να το ζητήσουμε : Άνθρωποι που αγαπούν μέχρις έρωτος τον Λόγο του Θεού ( δηλαδή τον Χριστόν), δύσκολα αρρωσταίνουν και εύκολα θεραπεύονται.
Και μάλιστα χωρίς να το ζητήσουν. Το παρακάτω παράδειγμα αυτό δείχνει :
Πρδ. Δυο οδοιπόροι βάδιζαν μαζί, όταν συνάντησαν ένα φουσκωμένο ποτάμι χωρίς γέφυρα. (είχε παρασυρθεί από την κακοκαιρία).
Ο ένας έκαμε το σημείο του Σταυρού ως συνήθως ,είπε την ευχή , μπήκε μέσα στο ποτάμι και πέρασε απέναντι.
Ο άλλος έκαμε το ίδιο, παρασύρθηκε , από το ρεύμα, προσευχόταν επί δύο ώρες πιασμένος από ένα κλαρί και τέλος πνίγηκε.
Σκανδαλισμός του ασκητή πάνω στο βουνό φωνή αγγέλου:
Ο πρώτος προσευχόταν μια ζωή, ο δεύτερος μόνον τότε.
Πολλοί όταν τους βρει μια συμφορά το ρίχνουν στα εκκλησιαστικά ΑΥΤΟ ΣΩΣΤΟ. (Άλλως τε οι πιο πολλοί από μας , από αυτό το λόγο βρισκόμαστε εδώ μέσα. Με το γαρίφαλο στο χέρι ελάχιστοι πηγαίνουν στο Χριστό)
Και περιμένουμε άμεσα αποτελέσματα ΑΥΤΟ ΟΧΙ ΣΩΣΤΟ: να μην το ψάχνουμε. Θα ακούμε συνεχώς Λόγο Θεού υπερνικώντας τα εμπόδια ,
Και δεν θα περιμένουμε τίποτα … ΚΑΙ ξαφνικά….. μην το ξεχνάμε, και ψυχικά και σωματικά: ((Μενούν γε μακάριοι οι ακούοντες τον Λόγον του Θεού και φυλάσσοντες αυτόν)). Δηλαδή είναι τρισευτυχισμένοι αυτοί που ακούνε τον Λόγο του Θεού αλλά και τον φυλάσσουν δηλ. τον εφαρμόζουν.
Πλούσιοι επτωχεύσαν και επείνασαν , οι δε εκζητούντες τον Κύριον , ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού.
ΑΜΗΝ
Θεοτόκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου